Muzikale avond in de Dorpskerk rondom de 7 kruiswoorden van Jezus

Op 21 maart organiseert de commissie Vorming en Toerusting samen met de Stichting Klassiek in Rhoon een bijzondere avond rondom het werk ‘Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz’ van Joseph Haydn. De avond vindt plaats in de Dorspkerk en begint om 20.15 uur.

‘Die sieben letzte Worte’ is een uniek muziekstuk met een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Haydn schreef dit stuk in 1787 ten behoeve van de Goede Vrijdagviering in Cadiz (Spanje) in opdracht van een goede geldgever. Het was oorspronkelijk een orkeststuk, maar werd met Haydn’s goedkeuring omgewerkt tot een pianostuk. En er is ook een versie voor strijkkwartet. Die versie wordt op 21 maart uitgevoerd.

De laatste woorden die Jezus sprak toen hij gekruisigd was zijn te vinden in de evangeliën van Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Elk van de zeven kruiswoorden krijgt hier zijn vertaling in muziek, steeds in een andere toonsoort, die de zeggingskracht van de woorden onderstreept en des te meer doet imponeren. Voorafgaand aan elk deel zullen de predikanten ds. Coen van Alphen en ds. Hans van Walsum een overweging uitspreken die betrekking heeft op het desbetreffende kruiswoord. Kaarten voor deze bijzondere avond kosten € 10 en zijn te bestellen via www.klassiekinrhoon.nl

Predikant dorpskerk Rhoon