Meer doen met klimaat en geloof?

Op Micha-zondag gaat het over geloof en gerechtigheid doen (zie Micha 6:8). We hebben het over klimaatrechtvaardigheid: een actueel, belangrijk maar ook heftig thema. Kunnen we daar wel iets aan doen, denk je soms. En wat heeft de klimaatcrisis te maken met ons geloof?

Veel mensen ervaren moedeloosheid als het hierover gaat. Daarom gaat het in de dienst ook over hoop houden. Het thema is ‘Thuis op plaatsen zonder hoop’. Dat is een zin uit het lied ‘Dan bent U met ons’ van Schrijvers voor Gerechtigheid, het klinkt ook in de dienst. Want er is zeker hoop. God is met ons – maar misschien op een andere manier dan we dachten…

Zou je vanuit je geloof meer willen doen met het klimaat? Dat kan op allerlei manieren:

Luisteren

Liederen van Schrijvers voor Gerechtigheid of The Porter’s Gate, bijvoorbeeld het lied ‘Christ has no body now but yours’.

Kijken

De EO-uitzending ‘Bid, bedank en bewonder (15 januari 2023, te zien op npostart.nl). Of een mooie natuurdocumentaire.

Podcast

De ongelooflijke podcast #145 (18 juni 2023) is een inspirerend gesprek met econoom Paul Schenderling, die zoekt naar een minder vervuilende manier van leven.

Verdieping

Micha-Nederland biedt de Micha-cursus aan, waar het thema gerechtigheid en kerk ook praktisch wordt uitgediept. Of doe mee met de kring over het boekje ‘Eenvoudig leven’ (start 23 oktober).

… en vergeet vooral niet om naar buiten te gaan en je zintuigen open te zetten!

Predikant dorpskerk Rhoon